3 interrogants al voltant del port de Premià de Mar

Home / General / 3 interrogants al voltant del port de Premià de Mar

1. Què està passant amb el port?

El passat 13 de
Juliol a les 19:00, Marina Port Premià -l’empresa concessionària que gestiona el
port- ens citava a tots els grups municipals a l’edifici del gas per
exposar-nos el projecte del nou port. Aquest projecte ja va ser aprovat per ple
municipal l’any 2010, però abans d’iniciar-lo ens explicaven que caldria
aprovar-hi una reparcel·lació. Dit d’una altra manera, ens demanaven que al ple municipal del 22 de Juliol, només 7 dies
després, aprovéssim la modificació del Pla d’Usos del port
per permetre
aquesta reparcel·lació. Seguint la seva argumentació i la de l’equip de govern,
donava la sensació que aquesta modificació fos quelcom irrisori o fins i tot
estètic, però vam voler arribar al fons de la qüestió abans de votar res.
Per aquest motiu, i
després de reunir-nos amb d’altres partits de l’oposició, vam demanar a l’equip de govern que s’ajornés l’aprovació d’aquest punt,
i que es treiés de l’ordre del dia del ple del 22 de Juliol.  A més, vam demanar al govern tota la
documentació dels projectes del port fins a 15 anys enrere, així com la creació d’una comissió de seguiment amb
tècnics de l’Ajuntament i membres de l’empresa concessionària per a poder
informar-nos de tots els aspectes rellevants.
Després de rebre
aquestes informacions, hem arribat a la conclusió que aquesta modificació que volen aprovar no és quelcom irrisori, sinó que
canvia substancialment tot el model econòmic del projecte del port
tal com
estava plantejat a dia d’avui. Bàsicament, l’anterior pla d’Usos contemplava la
creació de múltiples PECs (Petit Espai Comercial) de màxim 800m2 complementaris
i secundaris a l’activitat principal
que tot port ha de tenir: l’activitat nàutica i pesquera. Ens trobem, ara, que
una modificació de la Llei de Ports del passat Març permet que als ports s’hi
incloguin MECs (Mitjans Espais Comercials), de fins a 1.300m2. Per
visualitzar-ho gràficament, la superfície comercial més gran que hi ha a Premià
de Mar actualment, el supermercat Dia de la Ctra. de Vilassar de Dalt, és un
PEC que ocupa 800m2. Doncs la reparcel·lació que es vol aprovar
pretén incloure no un, sinó dos MECs al port: un dedicat a l’activitat alimentària
i l’altre a una altra activitat. Així doncs, ens trobem davant d’edificis amb
un gran impacte visual (poden arribar als 8m d’alçada) davant la façana
marítima, i davant d’un canvi substancial en relació al pla d’Usos inicial del
port. Passem d’un port dedicat principalment
a l’activitat nàutica, i amb petits locals de restauració i oci complementaris,
a un port tipus Maremàgnum
, on l’activitat principal seran un supermercat i
un altre MEC encara per decidir.

2. Què implica pel poble? Què hi tenim a dir?


Totes aquestes
actuacions, preses en el context d’un poble amb molt poca zona verda, on ja hi
tenim 5 supermercats (i un per obrir, al terrenys de l’antiga Escoda, sota la
plaça dels Països Catalans) ens semblen un sense sentit. A banda d’això, pensem
que l’aprovació d’aquesta reparcel·lació
amb nocturnitat, sense permetre que els veïns, comerciants i premianencs se
n’assabentin és un error
que parla molt del respecte per la participació
ciutadana que té l’equip de govern de Convergència i PSC.
D’altra banda, l’impacte mediambiental, sobre el comerç
local i la mobilitat del poble pot ser molt significatiu i no s’ha valorat en
profunditat
. El projecte anterior plantejava un port on anar-hi a passejar,
a gaudir del mar i dels locals de restauració. El pla que es vol aprovar ara
concep el port com un espai tipus centre-comercial on s’hi pugui accedir de
manera massiva en cotxe.
De fet, aquest nou
pla inclou la modificació d’un tram de la Nacional II entre els carrers Can Pou
i Terra Alta per crear un accés directe de vehicles a les noves superfícies
comercials del port. Aquest accés implica l’eliminació d’una zona verda i crear
un scalextric de trànsit al barri de
Can Pou. Si això tira endavant, els
veïns de Can Pou-Camp de Mar i de la zona del Parc de Can Fitó hauran de veure
convertit el seu barri en una circumval·lació d’accés al nou port durant el
dia, i en una zona d’entrada pels camions per a la càrrega i descàrrega de
mercaderies
nocturna de les dues superfícies comercials de grans dimensions
que s’hi volen instal·lar. Totes aquestes modificacions no compten amb cap
estudi de mobilitat, d’impacte ambiental ni sobre el comerç local actualitzats.
Com a resposta a
aquesta dinàmica d’opacitat i unilateralitat de l’equip de govern, ha sorgit una plataforma de veïns que ja ha iniciat tràmits per instar l’Ajuntament
–gràcies al reglament de participació ciutadana– a encetar un procés
participatiu on els premianencs hi puguin dir la seva. Des de Crida, ens adherim a la plataforma “el port a debat” que ha
celebrat ja dues assemblees per debatre aquesta qüestió amb els veïns.
No
obstant, creiem que tots els premianencs, veïns o comerciants a Premià també
són convidats a acostar-s’hi perquè aquest tema ens afecta a totes i tots. La
resolució final que s’adopti sobre el port serà de difícil reversibilitat i
hipotecarà el litoral durant dècades. És per això que no veiem viable que s’iniciï
cap actuació sense la participació de tots els veïns i veïnes de Premià, molt
especialment dels de la zona de Can Pou. Contra el desconeixement i la opacitat
del govern, des de Crida ens proposem col·laborar en la difusió i divulgació
dels projectes del port, i en el debat sobre el que s’hi proposa fer.

3. El posicionament de Crida Premianenca


Partint de la base
que el nostre ideal passaria per la pacificació de la N-II la massificació del
litoral ens sembla un despropòsit. A més, la planificació de la mobilitat, els
accessos al port i l’increment en la circulació de vehicles a la zona de Can
Pou-Camp de Mar tampoc s’ha estudiat ni hi han participat els veïns. Nosaltres volem, com tots els premianencs, una
solució pel port però, realment ens cal un projecte faraònic d’aquesta mida?

Creiem que, fins ara, la política de grans projectes ens ha dut fins a on som,
amb promeses trencades i obres inacabades. En la nostra opinió, seria més lògic impulsar un projecte de
dimensions modestes però realistes, que dignifiqui el port i els seus usos
originaris
(marítims, d’esport nàutic, d’oci sostenible… fins i tot
pesquers!) i que compti amb el consens de totes les parts que en seran usuàries.
Per acabar, volem
transmetre un missatge d’esperança i de força a la ciutadania. Com a poble, ara mateix tenim la oportunitat de posar
sobre la taula aquest debat i incidir de manera directa
en el resultat
final del mateix. Pensem que, a dia d’avui, l’Ajuntament té la paella pel mànec
davant l’empresa concessionària: sense l’aprovació de la reparcel·lació no es
poden iniciar les obres proposades a la zona del port. Cal aprofitar aquesta situació per reflexionar sobre quin model de port
volem
, fer-ho conjuntament amb els ciutadans i estudiar a fons quines
repercussions tindrà cadascuna de les propostes que s’hi facin, a nivell de
comerç, mobilitat i impacte ambiental.
Són els ciutadans i l’Ajuntament qui han de marcar els
tempos en aquest ball, i no pas l’empresa concessionària
. Confiem en el seny de la resta de l’oposició a l’hora de
posicionar-se en aquest assumpte i d’estar al costat del que decideixi el
poble.

5 Comments

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *