Els deures d’estiu de l’equip de govern en l’àmbit educatiu

Home / General / Els deures d’estiu de l’equip de govern en l’àmbit educatiu
Per Brenda Bär.
La darrera setmana de juliol vam demanar una
reunió amb l’equip de govern perquè ens expliqués com van concloure les
reunions amb el Departament d’Ensenyament pel tancament d’un centre públic al
nostre municipi. Afer en el qual el poble de Premià i la seva comunitat
educativa batalla des de fa mesos per aconseguir no perdre una escola i evitar
alhora la retallada en la pluralitat de models pedagògics existents a la nostra
vila. Un tancament que d’esdevenir definitiu suposaria perdre un servei públic,
els que millor garanteixen la igualtat d’oportunitats a l’alumnat, en un barri
residencial mancat d’altres centres de primària que cobreixin la necessitat de
generar comunitat.
Com que a les darreres reunions
no vam participar-hi la resta de grups municipals, sinó que es van fer amb les
famílies, el Departament i els membres de l’equip de govern -la regidora
d’ensenyament i l’alcalde a una de les trobades-, vam demanar una reunió abans
de vacances per saber oficialment com havien anat les trobades i acordar
propers passos.
Per via de les
famílies i xarxes socials coneixíem algunes percepcions i informacions no oficials però les
volíem contrastar amb l’equip de govern. Vam presentar-nos a la reunió amb
moltes preguntes, gairebé totes van quedar sense resposta o amb respostes
pobres que ens deixaven amb un gran sentiment d’impotència. Volem començar el
curs tornant a posar el tema Mar Nova sobre la taula i explicant-vos aquesta
darrera trobada, que va marcar un punt d’inflexió.



Sobre el resultat de les negociacions amb el
departament se’ns va relatar com continuava tot igual, com els serveis
territorials no havien canviat ni una coma el seu pla, que seguia sent tancar
el centre el curs vinent integrant-lo amb l’escola Montserrat. Vam constatar que ni tan sols s’havien
escoltat les demandes més mínimes per 
pal·liar la situació: la voluntat de les famílies de
permetre als germans d’alumnes de l’escola quedar-se al centre compartint curs P3 i P4, ni tampoc les garanties per confiar en la “fusió”
com una manera de mantenir i millorar els projectes educatius dels dos centres, ja que no s’ha facilitat que mestres
implicades en l’anterior projecte educatiu es poguessin quedar.

Davant d’aquestes notícies ens
preguntem què se n’ha fet de tot allò que com a consistori i representants dels
ciutadans hem acordat que es faria per no trobar-nos en aquesta situació?
Ja no parlem de totes les vegades que durant el
curs hem advertit del perill de perdre línies, de la necessitat d’engegar
actuacions per cuidar els centres i vetllar per la seva matrícula i les nostres
propostes han estat rebutjades, sinó de les propostes consensuades. Quines gestions s’havien fet des de l’equip
de govern per defensar els acords presos al ple per la totalitat de grups per
evitar el tancament del centre?

Sabem que una part important era arribar al càrrec de govern de la Generalitat pel bloqueig que
estaven tenint sobre la decisió. Teníem pendent una reunió amb la consellera que
l’alcalde s’havia de fer càrrec d’aconseguir i que mai no s’ha fet. A més tots
els grups vam quedar encomanats a contactar amb els nostres grups de referència
al Parlament i havíem tingut notícia del suport de tots ells menys
Convergència. Després de ser els únics
que no van assistir a la reunió al Parlament (ni CiU de Premià perquè la
regidora diu que els trens no funcionaven i tenia el mòbil apagat ni CDC
nacional que no es van ni excusar) ni 
tan sols han manifestat el seu acord o desacord amb
la resolució que la resta de grups hi vam presentar. Dit per la mateixa
Presidenta del Parlament i prenent l’exemple d’altres municipis que han patit
situacions similars, quan un alcalde es mou o el municipi es planta
aquestes situacions s’aconsegueixen aturar. Què fa que a Premià no sigui
possible?

A més a més, tampoc ens garanteixen que hagin fet
cap esforç per part de l’equip de govern i grup de Convergència sobre aquestes
gestions. Quan preguntem què han fet,
ens demanen que tinguem “fe” 
en què ells han fet moltes gestions i parlat amb qui
han pogut, però quan demanem quines accions concretes o amb quines persones, no
hi ha respostes.
No hem vingut a les institucions a tenir fe o confiança
cega en ningú sense garanties. No ens poden demanar fe sense FETS.
Quan preguntem a la regidora
sobre aquests acords presos que havia de dur a terme, ens diu que alguns els desconeix.
Ens impacta molt, ja que han estat presos davant de les famílies a les
reunions, escrits a una graella a una reunió i enviats per mail dos cops.
Ens sembla ja el súmmum trobar-nos amb què els responsables del govern ni tan sols els coneixien o no els consideraven com a
pendents, com per exemple la reunió que es va dir de convocar amb totes les
parts o la mateixa reunió amb la consellera.
Els preguntem què ha fet la
regidora per defensar els acords presos pel Ple i els acordats per la totalitat
de grups municipals a la darrera reunió amb el Departament? Resposta: ens
expliquen les famílies i ens confirma ella que no va parlar mentre hi eren
present les famílies -ni una paraula en els moments decisius-.
Ja hi estem acostumats perquè l’hem vist a reunions
anteriors, però almenys en altres casos hi havia algun membre de l’equip de
govern que sí que ho feia. Però a la darrera on hi havia anat sola: ni una
paraula. No va dir res per defensar el posicionament i el centre. Tenim la sort que les famílies ens
han carregat d’arguments que rebaten les excuses que s’està donant des de serveis
territorials per tancar l’escola, però ella no pren la paraula per exposar-los.
No entenem com es pot defensar el centre sense paraules.

Quin ha estat el posicionament defensat per la
regidora a les diferents reunions? Sabem
que després que es retirin les famílies, després de passar-se tota una reunió
en silenci es queda parlant amb les responsables del Departament a soles. Quan
preguntem pel contingut d’aquestes converses ens diu que es tracta de temes
privats i que no ens ho explicarà.
Per una banda ens demanen confiança i
per l’altra ens trobem que no es defensa l’acordat i no ens expliquen el que es
parla a part.

El moment més clar de desconcert
és quan la regidora ens diu que va intentar reclamar la pròrroga en la decisió
, desconeixem si telepàticament o a la part de la reunió
secreta. “La pròrroga” s’havia entès per part de tots com el fet de
reclamar que s’intenti durant un curs, amb el nou equip de direcció i docent,
donar continuïtat al centre i prendre aquesta decisió sobre el seu tancament i
fusió el proper curs. Donar temps a la millora, no aprofitar els resultats
injustos d’unes inscripcions baixes d’un sol curs. Diu que va demanar una pròrroga consistent en què la fusió no es faci en un any sinó en dos. No
entenem quin acord és aquest que ella demana perquè mai no ha estat una demanda
consensuada.
Per això a vegades ens preguntem quina situació és millor, que no parli a
les reunions o que malinterpreti els acords presos
presentant propostes
contràries al que es reclama.
La mateixa situació es va produir quan vam demanar una reunió amb les ampes i professorat dels centres implicats
i va decidir un canvi on es va convocar un consell escolar parcial amb
directores de tots els centres, trobada que es va valorar com a inútil per la
resta de centres convidats, la qual no van saber conduir i que no complia amb
el que s’havia demanat. Reinventar els
acords per fer-los estèrils sembla ser l’estratègia.
A més li recordem
que tenim una llei i una resolució de parlament que diu que la decisió sobre
mapa escolar i canvis en les línies escolars ha de ser acordada entre
Departament i món local. Òbviament no ha estat així i volem saber si això s’ha
fet servir com argument. Però ens trobem amb què ni ells mateixos s’ho creuen, ens diuen que no
és ben bé així, generen dubtes.
Pensàvem que era un discurs superat i
àmpliament demostrat però el nostre equip de govern ara repeteix els arguments
del Departament es veu.

Fins que el curs ha començat tampoc ens han sabut
confirmar quantes línies finalment tindria l’escola Montserrat a P3, si
una o dues. A hores d’ara ja se sap, dues (una amb 13 i
d’altre amb 14). Ens alegrem de la confirmació d’aquesta línia d’escola pública
però demostra que la ràtio no era l’argument per tancar la Mar
Nova quan
a les preinscripcions tenia 13 alumnes, sense comptar els que
s’afegeixen amb necessitats educatives especials (NNEE).
Tampoc entenem com és que no ens ho podien confirmar
abans de l’estiu segons com anessin les matrícules o almenys que s’estigui al
corrent de la situació amb nombres clars. El nivell de desconcert amb el
qual vam marxar de la reunió va ser alt.
L’equip de govern tenia molts
deures per l’estiu, esperem que els hagin fet i tornin amb intenció de fer la
seva feina d’una vegada per totes i començar a defensar les escoles del
municipi. Nosaltres vam fer propostes abans d’acabar la reunió. Estem
disposades a fer denúncies públiques i, si calen legals, de les maneres
autoritàries en les quals funciona el Departament sense ni respectar la llei on
diu que han d’acordar tancaments amb el món local. També estem per continuar la
pressió per aconseguir aprovar la resolució del Parlament que es presenta
aquest setembre. Ens agradaria saber si el govern i en concret CDC estaran per
la labor de posar-se a treballar amb nosaltres, si estaran per la labor de
tenir iniciatives (encara esperem les seves propostes) o continuaran amb la
mateixa tònica.
Els ha quedat la Mar Nova per setembre. Preferiríem un altre model, on no
cal fer deures perquè l’actitud és més activa, s’escolta, es respecten els
acords presos conjuntament i se saben defensar.

#LaMarNovaNoEsTanca

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *