“L’administració local… la més propera al ciutadà?” per Joan Ribet

Crida Premianenca presenta al Ple d’aquest mes d’octubre un seguit de mocions que pretenen ni més ni menys que canviar de dalt a baix el model organitzatiu del municipi, esprement al màxim el marc legal de referència, la Llei de Bases de Règim Local de 1985 a través d’una lectura àmplia i segurament més adequada als nostres temps.  El trasllat d’aquesta visió a un possible canvi de Reglament Orgànic Municipal faria possible la participació directa de la ciutadania en la gestió municipal.




Canviar l’estructura burocràtica funcional de l’Ajuntament ha estat un dels objectius principals de Crida Premianenca i segurament el motiu principal de la passada campanya electoral. 
Ser regidor permet veure quina és la realitat de les entranyes de la casa gran, i des del meu punt de vista -i crec que des del punt de vista de qualsevol ciutadà implicat en la vida política, cultural o associativa del poble- és una realitat ben depriment. 
Sabem que nosaltres molestem l’equip de govern. Som aquells que no voldria cap governant, precisament perquè som capaços d’alçar la veu en contra d’allò que ens sembla realment injust, i a vegades molt poc democràtic. I això ens portarà a patir moltes derrotes i desenganys, però també a alguna victòria. 
Recordo a la ronda de converses de després de les eleccions que l’equip negociador de CIU ens va dir clarament que “nosaltres teníem una visió romàntica de la política local, que ens desenganyéssim, que actualment el Ple era un pur tràmit burocràtic i que les competències principals sempre són delegades a la junta de govern local”, i contra la nostra voluntat així va ser: al primer Ple, la major part de competències que pertanyien al Plenari van ser traspassades al govern en minoria de CIU. Primer xasco! 
La sorpresa va venir quan a la primera junta de portaveus m’explicaren que al mandat passat tots els portaveus van pactar que com a màxim a cada Ple hi podia haver una sola moció, que s’anaven tornant, que així ho tenien establert. I jo molt educadament els vaig explicar que aquest pacte quedava completament trencat, perquè jo (i penso que en representació de la resta d’integrants de Crida, i fins i tot als ciutadans que ens van fer confiança ) no estava disposat a acceptar aquesta limitació, perquè si tenim temes a treure sobre la taula hem de poder transformar-los en propostes, i si a un ple en tenim quatre, presentarem quatre mocions, i si a un ple no en tenim cap, doncs no en presentarem cap. I la no acceptació d’aquest pacte es veurà reflectida al proper Ple. 
En aquest cas el Reglament Orgànic Municipal ens empara, i per tant que s’hi posin fulles si no els agrada com ho fem (tot i que l’alcalde ja ha avançat que només tindrem un torn de paraula per a defensar la nostra posició). Hi podrà haver debat? Doncs només hi haurà debat si hi ha al·lusions. Ho entenem com a càstig? Que cadascú en tregui les conclusions que vulgui… 
Però nosaltres volem anar més enllà. I per això, volem passar de les paraules als fets. Proposem un canvi important, i per a nosaltres necessari, de funcionament de l’Ajuntament per aconseguir que es converteixi en una administració que treballi de la mà dels premianencs i premianenques, facilitant-ne la participació directa i efectiva. 
Crida Premianenca proposarà, seguint les deu propostes que van de la 182 a la 191 en el programa amb el qual ens vam presentar a les darreres eleccions, la creació i el seguiment per part d’una comissió formada per membres de tots els partits amb representació al Ple, d’un Pla Director de Participació Ciutadana que inclogui, almenys, els següents cinc punts: 
a. La figura dels regidors i regidores de barri: 
Al nostre entendre han de ser els regidors que assumeixin la responsabilitat d’una àrea concreta de la ciutat amb la qual es reuniran a través d’una assemblea des d’on els veïns podran expressar les seves propostes, preocupacions i preguntes. Aquestes assemblees han de ser periòdiques i obertes a tothom, podent ser convocades també de forma extraordinària per temes concrets. 
b. La regulació de la participació als plens d’entitats i particulars: 
Al nostre entendre, de la mateixa manera que ho fan els partits polítics, les entitats i els particulars hauran de registrar prèviament la seva participació per tal que els regidors puguin preparar les possibles respostes i rèpliques. També caldrà determinar en quins casos convé derivar les peticions a altres organismes, com ara els regidors i regidores de barri. 
c. L’elaboració de pressupostos i ordenances participatius: 
Que per nosaltres hauria de ser la comissió encarregada d’elaborar i seguir el Pla Director de Participació Ciutadana la que haurà d’establir els termes i percentatges en els quals els ciutadans podran decidir de forma directa en l’elaboració de pressupostos i ordenances. 
De fet, a aquest mateix ple Crida Premianenca presentarà una moció perquè el pressupost del 2012 ja es dugui a terme una prova pilot de pressupost participatiu, però és necessari que de cara al futur aquesta fórmula quedi recollida en el Pla Director de Participació Ciutadana. 
d. La promulgació de consultes ciutadanes per part de l’Ajuntament: 
Volem que el Pla Director de Participació Ciutadana reculli el nombre mínim de consultes a realitzar al llarg d’una legislatura, així com el seu àmbit i funcionament. I és que si una meta com és la independència de Catalunya ha aconseguit que més de cinc-centes poblacions catalanes celebressin consultes democràtiques, per què no fer-ho també per qüestions encara més senzilles? Què pot ser més sa i més democràtic que preguntar de forma directa i sense embuts si una decisió del govern municipal es tira o no endavant? 
e. Les modificacions necessàries al ROM que facin possibles els punts esmentats anteriorment. 
Només amb iniciatives com aquestes serem capaços de canviar el funcionament intern d’un Ajuntament que cada vegada actua d’una forma més burocràtica i girant l’esquena a tota aquella proposta que no entri dins dels plans de l’acció del govern municipal. 
Com podem estar reivindicant un millor finançament de les administracions locals si a la vegada som incapaços de donar veu i vot als ciutadans per a poder modificar les ordenances fiscals o participar en l’elaboració del pressupost, o el que és el mateix… sense explicar a la ciutadania com s’administren els recursos econòmics? 
I per poder tirar endavant aquestes propostes els vents no ens bufen a favor. Ni el ROM actual, ni el que és més important encara, l’aritmètica del Ple preveu que aquestes propostes tirin endavant. Haurem d’esperar a dimecres ver veure si realment els mals pronòstics es compleixen o si encara queda algú que entengui la política municipal des d’una vessant “romàntica”. 
#noobstantelpledecidirà i nosaltres us ho explicarem!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.