És sabut que des de Crida Premianenca-Poble Actiu plantegem un canvi radical en la presa de decisions polítiques del nostre Ajuntament. Des de la capmaya electoral fins a dia d’avui no ens hem cansat de repetir que tenim a les nostres mans un canvi en la manera de fer a nivell local: l’administració pública municipal, la més propera als ciutadans, pot convertir-se, i al nostre entendre s’ha de convertir, en un espai de diàleg constant amb la ciutadania per a fer justícia al concepte de proximitat amb els premianencs i premianenques.
Entenem que la democràcia representativa com a sistema polític no ha previst espais d’intervenció per a la ciutadania, i que això genera que, davant d’aquesta mancança, la ciutadania se’n desentengui i generi demandes de productes sense implicar-se o comprometre’s amb la comunitat.
L’objectiu de la participació ciutadana és que l’administració, en el cas que ens ocupa, l’Ajuntament, trenqui amb el clientalisme i recuperi les persones com a subjectes actius amb qui interactuar, cooperar i prendre decisions compartides i consensuades, més enllà de programes polítics decidits a quatre anys vista.
En aquest sentit al Ple del mes d’octubre vam proposar crear un Pla Director de Participació Ciutadana, on fèiem propostes trencadores en l’àmbit de la participació, però a la vegada creiem que necessàries per a reformular la manera d’organitzar-nos com a poble, atorgant un paper clau als premianencs i premianenques en la gestió de la vida municipal, i proposant nous mecanismes que garantien aquest nou poder decisori, que són els següents:
a. La figura dels regidors i regidores de barri.
b. La regulació de la participació als plens d’entitats i particulars.
c. L’elaboració de pressupostos i ordenances participatius.
d. La promulgació de consultes ciutadanes per part de l’Ajuntament.
e. Les modificacions necessàries al ROM que facin possibles els punts esmentats anteriorment.
Evidentment la moció va ser rebutjada. La participació ciutadana és costosa: no en termes econòmics (o almenys no hauria de ser així), sinó pel que fa a acceptar retornar el poder a la ciutadania.
Malgrat tot, la paraula participació ciutadana està de moda, i ningú està disposat a renunciar a fer-ne bandera. Però per a poder dur a terme processos de participació clars i efectius s’han de complir uns mínims, perquè sinó correm el risc de pervertir la paraula, de perdre credibilitat però sobretot i encara més greu, tot allò de positiu que la participació ciutadana pot aportar pel bé col·lectiu: la suma de competències que tots i totes tenim amb capacitat per a generar projectes complexos i multidisciplinars, la capacitat de generar llaços amb el territori del qual es forma part i en general l’enfortiment de la col·lectivitat vers l’individualisme.
I és precisament per tot això que des de Crida Premianenca, creiem que el procés participatiu impulsat des de l’Ajuntament de Premià de Mar, no compleix els mínims per a poder-se considerar pròpiament un procés participatiu.
Les raons són les següents:
1. No s’ha fixat el marc de referència i les regles del joc fent-les explícites. No s’ha fet un full de ruta on es deixi clar fins a quin nivell podrà arribar la participació ciutadana, ni s’ha definit el grau de decisió i incidència que tindran les aportacions que la ciutadania ha realitzat mitjançant els diferents canals de “participació” que s’han definit. I això evidentment pot generar desconfiança i encara pitjor, falses expectatives entre els premianencs i premianenques.
2. No hi ha hagut un acord amb els principals actors. No s’ha realitzat un contecte previ amb les entitats i associacions de major rellevància del poble per incorporar-les des del principi, és a dir des del mateix disseny del procés de particpació. El resultat és que moltes de les entitats del poble no han participat en el procés per la sensació de poca implicació de l’Ajuntament vers elles.
3. No hi ha un compromís interdepartamental clar. Un Pla d’Equipaments és prou important com per a ser transversal, com per implicar a totes i cadascuna de les regidories del consitori. On eren la majoria de regidors i regidores de l’equip de govern a les jornades de participació?
4. La informació del procés ha estat com el mateix disseny del procés: poc clara i difusa. No s’ha explicat a la ciutadania de manera entenedora i això ja ha condicionat tot el “procés” des de l’inic. On són els cartells anunciant les diferents reunions que s’han realitzat?
5. No s’ha creat una comissió de seguiment del procés, no s’han publicat els criteris d’avaluació que ens serviran per analitzar fins quin punt el procés s’ha fet amb garanties, no hem vist per enlloc quins són els costos del procés: cal contractar una empresa externa per a fer un procés (sobretot com el que s’ha fet)? O ho hagués pogut fer el mateix cos tècnic de l’Ajuntament?
Tot plegat fa una mica de tuf. Es respira manca de convicció i voluntat política. Voluntat de canvi en la manera de fer política i obrir-se a les demandes i propostes de la ciutadania.
Des de Crida Premianenca estem convençuts que rectificar i generar una nova cultura política que giri al voltant dels valors de la participació i la construcció del poble com a col·lectivitat, és possible i més encara, necessari. Seguirem treballant i fent fort el nostre posicionament. A nosaltres no ens convenceran explicant-nos quatre sopars de duro!