Sobre l’inici de curs polític marcat pel port i sobre les prioritats a Premià de Mar


per Joan Ribet i Casademunt, regidor-portaveu de Crida Premianenca a l’Ajuntament de Premià de Mar.
Aquesta setmana comença un nou curs
polític a l’Ajuntament de Premià. Vam acabar el curs passat amb unes eleccions municipals  que van deixar un mapa polític certament molt
diferent del que veníem i en comencem un amb unes eleccions, completament
transcendentals pel nostre país, que esperem que ens deixi també un mapa
polític ben diferent a l’actual: el que ens ha de portar cap a la ruptura amb
l’Estat Espanyol i l’inici d’un procés il·lusionant i esperançador per a molts
i moltes catalans i catalanes.
Però més enllà d’estar ja immersos en la
campanya electoral més transcendental que viurem com a País, la vida política
municipal segueix i a Premià aquest proper dimecres fem el primer Ple del curs
polític, tot just el segon ordinari del mandat. I hi anem amb un dels temes que
el mateix govern n’ha aconseguit fer polèmica durant l’estiu: el port (que per
cert… ara ningú li diu port esportiu… us hi heu fixat?).
L’estupefacció del (nou) grup municipal de
Crida ja va ser gran quan a l’ordre del dia del ple ordinari del mes de juliol
(pocs dies després de formar-se el nou govern) hi aparegué una modificació
puntual del Pla especial d’ordenació de l’àmbit de terra del port de Premià.
Evidentment qualsevol modificació que faci referència a l’urbanisme en una
ciutat amb una densitat com la nostra i amb una certa mala ratxa pel que fa a
les seves infraestructures (autopista, NII, estació, port), fa disparar totes
les alertes.
Finalment, el punt de l’ordre del dia fou
retirat perquè els grups de l’oposició així ho van demanar. I ho van demanar
per una senzilla raó: perquè la ciutadania (inclosos nosaltres, els regidors i regidores!)
abans de prendre una decisió de categoria com la que tenim entre mans,
necessitem estar informats.
Pocs dies després el senyor David
Gutiérrez, que és portaveu del grup socialista, tinent d’alcalde i regidor
d’acció social de l’Ajuntament de Premià de Mar, publicava un article on ens
pretenia donar una lliçó tècnica de raons per les quals el projecte de port de
Premià havia de tirar endavant, quan en realitat el que hauria de fer és
defensar políticament -i legítimament- el seu projecte. Els mateixos serveis
jurídics de l’Ajuntament, sense anar més lluny, poden desmentir tot el que s’hi
deia.
I és que heus aquí la mare dels ous. El
govern municipal de la mà dels senyors Subirà i Gutiérrez ha volgut fer veure
que són raons tècniques i legals les que ens han de portar a aprovar aquest nou
port.
Que això no és competència municipal sinó que és de la Generalitat i
que «nosaltres no hi podem dir res». «Que allí hi tenim un inversor i que hi té
uns drets». Quan en realitat el que tenim sobre la taula és una decisió
estrictament política: barra lliure als inversors o no, ens agrada el seu
projecte o no. Però en cap cas s’hi val l’excusa de la legalitat. Perquè és
mentida.
El més important és que tothom tingui
coneixement de què s’hi vol fer. I ja hi haurà temps per conèixer les raons
d’uns a favor i dels altres en contra.
Per part meva puc avançar que del projecte
no em crec ni la meitat del seu contingut i dubto de la capacitat  de fer una obra com la que es planteja. I no
només em fa por això sinó que encara em fa més por que s’hi comenci a fer algun
tipus d’actuació i tot quedi a mitges. Per no parlar de la seva viabilitat i de
la seva manca d’encaix urbanístic i mediambiental amb l’entorn.
I parlant de coses que queden a mitges
m’estranya que s’estigui plantejant la necessitat de fer una gran rotonda que
ha de servir per regularitzar el trànsit dels vehicles privats preveient una
gran afluència de persones al Port i que en canvi no s’hagi plantejat la
necessitat d’acabar el baixador de Can Pou; coses rares de les que ja no se’n
parla. És estrany, oi?
Però en qualsevol cas anem a l’arrel del
tema: el volem aquest port o no? No parlo de si el volen el senyor Gutiérrez o el
senyor Subirà, el PSC o CiU, parlo de si la ciutadania el vol o no el vol. Jo
penso que la ciutadania, seguint l’esperit del reglament de participació
ciutadana del qual ens vam dotar tots i totes ho ha de poder fer i ho
ha de fer sabent que l’Ajuntament SÍ que hi pot actuar, sí que pot incidir, si
que pot, al cap i a la fi, decidir
. I fins i tot en allò que sembla
que mai dels mais puguem actuar des dels Ajuntaments ho podrem acabar fent.
Fins fa poc també semblava que els Ajuntaments no podien multar els bancs per
tenir pisos desocupats i ja ho veieu…
Amb tot això, una nova plataforma ha
aparegut per, almenys, demanar que hi hagi un procés de debat públic sobre la
qüestió. Un instrument de participació contemplat al reglament de participació
ciutadana que marca uns terminis i unes garanties que ara per ara el govern ha
estat incapaç de complir i que a més té la poca vergonya de portar a aprovació
al ple el tema sense respectar com a mínim que s’hagi fet aquest procés.
No estar preparat com a Ajuntament per
complir un reglament que nosaltres mateixos hem creat és, si més no, cutre.
Però a més saltar-se la voluntat popular de debat i participació és d’escàndol.
Veurem què acaba passant.
Amb tot, el més preocupant és que mentre
el tema és «portada», hi ha qüestions molt més importants com a ciutat que
sembla ser que tothom se n’ha oblidat com són:
1. La neteja dels nostres carrers.
Realment posarem fre a aquesta situació de deixadesa absoluta de carrers i
contenidors. Em pesa dir-ho, però el poble fa fàstic. Segur que l’empresa està
complint el contracte que té signat amb l’Ajuntament o és que els seus
responsables polítics són incapaços de fer-ne un bon seguiment?
2. Can Sanpere i Transmesa. Què se n’ha
fet de l’expropiació i d’aquelles idees que tenia el regidor Subirà,
d’urbanisme, que suposadament ens havien de «salvar econòmicament» ?
3. Se’n sap alguna cosa del reglament
d’ajudes socials? Funcionem amb nous criteris o seguim funcionant tan malament
com ho hem fet els darrers anys amb la regidora Medina? On són les propostes
socials que ens volien presentar els companys d’ERC que ens van recriminar al
primer ple que no havíem propostes en aquest àmbit?
4. Què hem de fer amb la tarifació social
dels serveis? Se’n recorda el regidor Tomàs, d’esports, que fa més d’un any que
estem intentant parlar dels preus d’accés al CEM Premià per flexibilitzar-los i
fins a dia d’avui encara no ha estat capaç de fer cap moviment? Hem de seguir
explicant durant molt de temps més que l’escola de música només se la poden
permetre alguns pocs? El regidor de cultura i la d’ensenyament ens explicaran
quin és el full de ruta per revertir aquesta situació?
5. Què hem de fer amb el comerç local que
va caient? Què hem de fer per revitalitzar econòmicament parlant el casc antic?
Suposo que en puc parlar tranquil·lament del casc antic, amb el permís del
regidor Gutiérrez que tornarà a intentar atiar la competència entre barris, una
eina molt recorrent entre les files socialistes per despistar i no afrontar el
tema (competència seva ja sigui dit de pas). Es veu que la tradició passa de
portaveu a portaveu. Herència Esteban. De moment podrien anar llegint el programa de Crida Premianenca, que proposa mesures concretes per revitalitzar el comerç, tant al casc antic com als eixos que els pobres comerciants intenten potenciar a Mossèn Cinto, Enric Granados o el Pilar, entre d’altres. Per cert que en aquest terreny, els
d’ERC també tenen moltes propostes a punt. Quins nervis!
6. De les instal·lacions educatives
públiques i les seves deficiències, i de les oportunitats que algunes d’elles
ens presenten en forma de projectes pedagògics innovadors algú se’n recorda?
Què farem per millorar l’educació pública al nostre municipi?
7. Tenim un biblioteca pública que aviat
farà un any que no té director/a. Tampoc en té el museu ni, dret a llei, la
ràdio! Potser que ens plategem què no funciona a tres serveis/equipaments tan
bàsics per la ciutat… o què?
8. L’estació. Ara l’Ajuntament es gastarà
200.000 euros per millorar-ne les condicions. Ens sembla bé  però si expliquem a la ciutadania que ens els
gastem de la nostra butxaca perquè aquí hi ha un seguit d’administracions que
no han fet la feina i per evitar que hi hagi més desgràcies l’Ajuntament hi
invertirà. Per una qüestió de transparència i d’assenyalar les administracions
ineptes que no han assumit les seves responsabilitats.
9. Nacional II. De què ens van servir les
múltiples manifestacions que ha viscut el seu asfalt. D’alguna cosa o només hi
anàvem a passar els diumenges? No dic que haguem de tornar a fer talls
contínuament però potser que a nivell institucional avisem al conseller de torn
que la cosa no ha quedat així i que aquí tenim memòria, i que ens la refresca
els 0,86 cèntims que paguem cada vegada que hem d’entrar a l’autopista.
10. I el tema deu, que ja el deixo a
criteri de qui hagi llegit aquest article fins al final. En qualsevol cas,
avisar-lo que si hi ha inquietud sobre els mil temes que poden sortir de
premià, ha de tenir en compte que disposem d’un reglament de participació
ciutadana que convindrà fer-nos-el de tots i totes perquè si hem d’esperar que
el govern consulti potser passaran anys, potser tres, quan ja s’apropin les
properes eleccions i convingui tenir «portades».
En fi… bon inici de curs!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.