El comerç local cohesiona el poble i genera ocupació estable.
Cal afrontar els reptes com la venda online, i l’Ajuntament ha de ser-hi donant suport als comerços del poble.
El departament de Promoció Econòmica ha de ser un facilitador i no posar trabes innecessàries, els comerciants han d’estar acompanyats per l’administració i tenir-ne el suport constant.
A la Crida no defensem el comerç local o de proximitat perquè sí. El comerç local vertebra els pobles i ciutats, crea llocs de feina al territori i, habitualment, ajuda a millorar la cohesió d’una comunitat de persones. Fixeu-vos si és important el comerç local que en diversos projectes comunitaris d’atenció a les persones es fa servir com a eina de cohesió. Un exemple n’és el projecte radars per a la gent gran -que vam impulsar a l’Ajuntament l’any passat- on els comerços i comerciants locals tenen un paper protagonista per detectar situacions de vulnerabilitat en la gent gran que els visita.
Malauradament les polítiques neoliberals dels governs sociovergents que Premià de Mar ha patit en els darrers 12 anys de la mà d’alcaldes com Buch i ara, Méndez, només han servit per multiplicar el nombre de supermercats. Una trajectòria nefasta que ha construït un Premià de Mar que fomenta el consumisme ciutadà en grans àrees comercials o supermercats -aquí o a localitats veïnes- abans que prioritzar i incentivar el comerç de proximitat i qualitat. Un exemple clar d’aquesta nefasta política econòmica que heretarà el proper govern local, és el port comercial, sense ànima, amb locals buits i una expectativa frustrada de llocs de treball. Es van prometre 400 llocs de treball i de moment només se n’han creat una vintena.
Des de Crida pensem que hem de diferenciar entre aquell perfil emprenedor, de petita empresa o comerç, cooperatiu, etc. dels grans grups empresarials i fons voltors. Els primers tenen voluntat de vincular-se amb el territori creant riquesa social amb bona ocupació laboral, oferint atenció personalitzada i qualificada, fomentant el producte de proximitat i participant en la millora social del poble; Molts dels segons, per contra, només busquen el benefici pel benefici i veuen les persones i treballadors com simples números en un balanç comptable. Tant és si els llocs de treball que es creen són precaritzats, aquests inversionistes no tindran dubtes en tancar la persiana quan els seus beneficis baixin per sota del que havien previst.
En aquest sentit, Crida Premianenca és la única formació que ha fet una proposta de creació d’IBI especial per a grans superfícies perquè aquestes aportin més recursos econòmics que podríem destinar en polítiques d’impuls del petit comerç. Tenim molts reptes de futur i el comerç local ha d’afrontar-los amb suport de l’administració. Cal destinar recursos d’ajuda a la contractació i a l’assessoria comercial. Cal apostar per la desestacionalització de les compres i impulsar projectes de mercat al carrer de manera estable durant tot l’any. Fins i tot l’ajuntament pot valorar crear un viver de comerços per a projectes que s’estan iniciant, oferint locals a baix cost de lloguer en zones d’àmplia demanda. D’altra banda, caldrà estudiar si és viable i útil pels comerciants fer peatonalitzacions d’algunes zones del poble. És un tema polèmic però el medi ambient ens ho demana, i més en un dels pobles més densament poblats de Catalunya. Caldrà arribar a acords, estudiar mesures i aprendre dels casos d’èxit d’altres ciutats.
I més enllà d’això, com a poble hem de trobar solucions al gran repte que implica la venda online, els comerços locals també se’n poden beneficiar però només si treballem plegats i oferim suport des de l’Ajuntament. En aquest cas cal ser imaginatiu i pensar en possibilitats com, per exemple, crear una plataforma de missatgeria de proximitat per fer arribar les comandes al veïns i veïnes. Aquesta plataforma seria una eina digital, mancomunada i co-gestionada entre comerciants i ajuntament que podrien fer servir els comerços de Premià de Mar i que permetria que usuaris que habitualment no compren en clau local ho comencessin a fer. És una manera d’atraure a públic jove i famílies amb poc temps a les botigues de sempre, creant un nou públic objectiu que seguirà vinculat als comerços i consumint al municipi.
Hi ha moltes més propostes a nivell de promoció dels comerços i desenvolupament econòmic que hem generat en els darrers mesos. Les podreu trobar totes al nostre programa electoral però, en definitiva, es tracta de revertir l’ensopiment econòmic al qual ens han abocat les no-polítiques dels darrers governs. Cal fer un Pla de Desenvolupament Econòmic Local Participatiu que marqui prioritats, fruit de la participació i el consens amb tots els actors implicats. Necessitem crear un Consell Municipal d’Economia, format per persones expertes, entitats de comerços i representants de les diverses formacions polítiques, que puguin col·laborar en el seguiment i aplicació d’aquest Pla de Desenvolupament Econòmic per escanejar tendències, oportunitats i línies de finançament. Finalment, necessitem crear un equipament de referència per a les polítiques de promoció econòmica, on tots els i les emprenedores puguin adreçar-se i trobar suport. No té cap sentit tenir un departament de promoció econòmica si els emprenedors i comerciant senten que tot són traves i dificultats, l’Ajuntament ha de ser un facilitador no un pal a la roda!
Amb tot això, el comerç de proximitat, l’emprenedoria i el cooperativisme locals poden esdevenir motors de canvi social per construir un Premià de Mar més actiu, més cohesionat i més just per a tothom.