Impulsem una moció coordinada amb la resta de candidatures d’Alternativa Municipalista als Ajuntaments de la comarca i al Consell Comarcal del Maresme.
Demanem reeditar el suport al Pacte de Mobilitat del Maresme on s’optava clarament per la gratuïtat de la C-32, la pacificació de l’actual NII, potenciant el transport públic, a peu i amb bicicleta i les noves mobilitats sostenibles. Ens posicionem sense ambigüitats per la finalització del peatge i la concessió a Abertis que acaba el 2021.
És una evidència que la crisi climàtica és una problemàtica de dimensions extraordinàries a la qual cal donar respostes immediates des de tots els àmbits, inclosos els municipis i Consell Comarcal. Tot i això, no podem oblidar que, en paral·lel, la problemàtica de la imminent crisi energètica amb el zenit dels combustibles fòssils, afegeix més escenaris mundials inquietants. La reducció de les emissions i del consum energètic lligat a la mobilitat són, per tant, prioritat indiscutible.
Alhora, però, l’expansió metropolitana, el desordre territorial, la saturació urbanística, l’accés a l’habitatge, els usos insostenibles del territori, la inundabilitat, la regressió de les platges, la crisi agrícola i molts altres aspectes ambientals estan portant la comarca a un col·lapse que s’afegeix i retroalimenta les dues problemàtiques globals esmentades.
Les respostes són urgents i precisen un consens comarcal que no podem ajornar. Cal que les polítiques de mobilitat i infraestructures tinguin, alhora, en compte el model territorial. Entenem que les diverses possibilitats de concreció de la mobilitat a la comarca passen en primer lloc per la gestió pública de la C-32 per tal de fer possible una nova planificació que acabi amb l’actual dualitat de la xarxa que durant tantes dècades ha suposat greus perjudicis a la mobilitat amb efectes ambientals i econòmics.
La potenciació decidida del transport públic -autobús i ferrocarril- també ha de ser prioritària. Només amb la fi de la concessió dels actuals peatges privats l’administració podrà planificar i gestionar la mobilitat al servei dels interessos públics als quals es contraposen els interessos econòmics d’Abertis.
Però aquests propòsits impliquen l’oposició a l’allargament de la C-32 de Blanes a Lloret (que ara per ara es troba aturada pel contenciós de la Plataforma Aturem-C-32 que denunciava els deficients estudis d’impacte ambiental). I implica oposar-s’hi, tant per la destrucció ecològica i territorial que suposaria, com perquè comporta la possibilitat de l’allargament de la concessió d’Abertis a la C-32 als trams comarcals i la creació d’un nou peatge a l’ombra al nou tram projectat.
Proposem, per tant, una sèrie d’acords amb concrecions respecte a la xarxa viària, que han de ser complementades per altres actuacions que impulsin el transport públic, les xarxes de camins i carrils per bicicletes i endrecin les noves mobilitats, l’electrificació del transport públic i dels vehicles municipals, la mobilitat compartida de vehicles elèctrics, etc.
Entre els acords destaca:
- Oposició a qualsevol perllongament de l’actual concessió a Abertis de la C-32 i gestió pública d’aquesta infraestructura.
- Desenvolupar eines per definir la funcionalitat que ha de tenir la N-II fent possible la seva pacificació fins a convertir-la en un eix cívic, dotant-la de major disponibilitat per a la circulació de vianants, bicicletes i transport públic.
- Desmantellament de les actuals superfícies públiques ocupades pels peatges físics, blindant-ne urbanísticament els entorns. per evitar la proliferació de pols d’atracció terciaris (grans superfícies comercials i d’oci, especialment)
- Reclamar la partida de 400 M€ que l’Estat té l’obligació de traspassar a la Generalitat per actuacions al Maresme.