Crida proposa a l’Ajuntament analitzar les mancances de les actuals connexions metropolitanes amb autobús, tant amb Barcelona com amb Mataró, recollint propostes de la ciutadania i les entitats del municipi per a la millora de l’actual servei, i sol·licitar una trobada amb la Direcció General de Transports i Mobilitat per a traslladar les propostes de millora consensuades.
Per les característiques de mobilitat del Maresme, l’autobús resulta l’aliat perfecte per establir serveis de transport públic de baix cost amb altes freqüències que permetin una alternativa competitiva al desplaçament en vehicle privat per la C-32. Pel que fa a les actuacions infraestructurals pel foment del transport públic per carretera, cal insistir en la importància i prioritat en l’inici de l’actuació per crear diferents modalitats de carril VAO a la C-32 entre Mataró i Barcelona. Actuacions que han d’anar lligades a la futura gestió pública de la infraestructura, tal com també va aprovar el plenari premianenc arran d’una moció presentada pel nostre grup.
Com ha quedat palès en la fallida del servei de la R1 durant el temporal Glòria, l’actual servei de bus disponible a Premià de Mar mitjançant les diferents línies d’autobús interurbà que hi transcorren, presenta una sèrie de mancances, tal com vénen reivindicant veïns i veïnes del municipi. Per això és necessari escoltar i analitzar les mancances percebudes per la ciutadania, i estudiar la millor forma de resoldre-les.
La connexió metropolitana amb bus requereix d’una millora urgent. En el cas de les línies C-3/C-4 i C-10 és necessari revisar les freqüències, capacitats i l’ampliació d’horaris. Cal també reforçar les connexions directes i revisar la idoneïtat de les parades. En el cas del C-30 alguns col·lectius com Marea Pensionista ja estan treballant en mesures que millorin la connexió amb l’hospital de Mataró.
Els busos nocturns (N-81 i N-80), que connecten el Baix Maresme amb Barcelona, també presenten algunes mancances i poden ser millorats en diversos sentits. En un cas el trajecte és poc atractiu per la seva durada i recorregut, en ambdós es podria millorar la freqüència, i cobrir l’espai de temps en què no hi ha cap transport públic disponible entre el darrer tren de cada dia i el primer bus nocturn, així com entre el darrer bus nocturn i el primer tren, per últim caldria implementar sistemes de parada a demanda per a dones.
La R1, una assignatura pendent
Aquesta línia, per la seva idiosincràsia històrica, manté alguns elements que la fan pràcticament inadaptable als temps actuals en què les necessitats de mobilitat s’han multiplicat exponencialment. Més enllà de les limitacions pròpies del recorregut, com el túnel de Montgat, declarat patrimoni i per tant no reformable per adaptar-lo a trens més alts de doble pis, també ens trobem davant d’una línia a tocar del Mar Mediterrani que cada dia creix més i amb més virulència a causa de la poca cura que hem tingut del nostre planeta. Això ha provocat que recentment el Col·legi de Geòlegs de Catalunya hagi afirmat que la “línia està sentenciada” i que tard o d’hora serà necessari el seu trasllat a l’interior, seguint el traçat de l’actual C-32.
La línia R1 requereix mentrestant millores evidents, com la creació de nous Semi-directes per la costa (Blanes – Calella- Arenys – Mataró – Vilassar – Premià – Masnou – BDN), l’ampliació de la capacitat de convoys (trens més llargs) i andanes per reduir incomoditat i riscos en el passatge. I un replantejament en els sistema tarifari, tal i com fa uns mesos es va plantejar i aprovar a la moció presentada per Crida Premianenca que reclamava l’entrada en funcionament de la T-Mobilitat i la incorporació provisional a la Zona1.
Mentrestant ens trobem davant d’una línia que avui dia ja no pot absorbir, amb comoditat per les persones usuàries, el dia a dia d’estudiants i trebaladores, però també d’un turisme creixent a la comarca. A tot això cal sumar-hi la manca d’inversió històrica que ha malmès de forma important les instal·lacions de la línia R1. Aquesta combinació de factors fa que el tren necessiti oxigenar-se amb noves modalitats de mobilitat per evitar quedar aïllats davant inclemències climatològiques que cada vegada seran més freqüents.
Per fí una mica de seny. Moltes gràcies per veure els problemes que patim cada día les persones que agafem transpot públic. Renfe és vergonyós, hi ha d, haver una alternativa viable i ecologica i el bus electric nés una. S, ha de crear una infraestructura de bus (moltes línies i molta frecuencia) com alternativa al tre i als cotxes. Gràcies, gràcies, gràcies