No juguem políticament amb les expectatives de la comunitat educativa de la Mar Nova.
Durant el mes de desembre ens arriba la notícia que el govern municipal i el departament d’Educació s’haurien posat d’acord en signar un conveni tipus per a la construcció de l’edifici de l’escola Mar Nova. Pel poc que sabem fins avui, el contingut d’aquest conveni obligaria a l’Ajuntament a assumir el 100% del cost inicial de construcció, que es situa al voltant de tres milions d’euros, dels quals el municipi pagaria el 60% i Educació, que és qui té la competència educativa, només el 40%. Però, més enllà que, puguem estar d’acord en aquestes proporcions, fruit d’una escasa capacitat de negociació realitzada per l’ex alcalde Mendez i l’actual, Rafael Navarro, considerem que anar pels centres educatius fent de pare Noel, és políticament reprovable.
Des de Crida Premianenca, considerem absolutament necessari dotar al projecte educatiu Mar Nova amb un edifici digne, on consolidar definitivament aquest centre educatiu públic i proporcionar a la seva lluitadora comunitat educativa una estabilitat que s’ha guanyat a pols. Sempre hem estat al seu costat i continuarem aportant tot el nostre esforç per facilitar qualsevol millora en el seu projecte.
Però, com ho farem possible?
Considerem que l’equip de govern, que continua en minoria, no pot actuar de manera individual, quan no té la capacitat política de tirar endavant aquesta proposta sense el suport de l’oposició. Trobem questionable anunciar en un consell escolar de centre una inversió tant important, que per convertir-se en una realitat, haurà de vèncer certs tràmits polítics i tècnics que precisen de consens previ. L’alcalde Navarro crea expectatives en una comunitat educativa, sense haver informat o treballat amb els grups municipals de l’oposició qüestions rellevants com el percentatge de participació municipal, d’on traurem els diners, i amb quins suports compta per aprovar els passos pertinents en el plenari de l’ajuntament.
Però, el que considerem més greu, és que l’alcalde faci accions que afecten a un mapa escolar no tancat. Un mapa que la comunitat educativa no coneix, ni té cap idea de quin és el pronòstic d’evolució de l’oferta educativa local dels propers anys. Creiem que en la taula negociadora constant amb el departament, signar convenis, sense els suports necessaris, de peces individuals del mapa escolar, pot ser del tot irresponsable pels danys colaterals que pot ocasionar. Premià de Mar té alguns reptes educatius que cal afrontar amb valentia i prendre decisions: actualment manca una segona -i fins i tot tercera- escola bressol, tenim més oferta que demanda en places d’ensenyament infantil i primària i la corba demogràfica que ara tenim situada a la ESO, en pocs anys disminuirà i alguns edificis educatius necessiten millores estructurals. Cal planificar i decidir com abordarem aquestes qüestions, i sobretot tenir molt clar que mai permetrem com a municipi que el departament pretengui eliminar cap centre educatiu públic. En tot cas, i si calgués reduir línies educatives, s’haurien de reduir de centres concertats.
Per tant, defensem plenament que l’escola Mar Nova necessita un edifici el més aviat possible, però també defensem que mai a costa de perdre cap projecte educatiu públic a curt o llarg termini. I, per realitzar una negociació global i integral amb Educació cal disposar d’una foto global que la comunitat educativa no té i els grups municipals tampoc. Si l’alcalde Navarro disposa de tal informació, l’emplacem urgentment ha convocar als grups municipals i/o el Consell Escolar Municipal (CEM) per compartir tal informació i treballar amb transparència en qualsevol evolució del mapa escolar local.
En quin context ens trobem?
Recordem que l’any 2016 es va acordar el no tancament de l’escola Mar Nova, només a canvi que el municipi es comprometés a fer un mapa escolar que doni resposta a les necessitats del municipi i els seus reptes futurs. El llavors nou regidor d’ensenyament -i ara nou alcalde- es va comprometre amb aquesta demanda. El 27 de desembre ens assabentem que tanca el seu cicle com a regidor d’ensenyament, i ho fa amb aquesta demanda encara sense complir.
Ens apropem a la meitat del mandat i l’equip de govern del PDCAT i PSC han gastat quantitats importants en inversions qüestionables, tant en la decisió de fer-les, com en la manera com s’han o s’estan executant. Totes elles de quanties rellevants. Part important dels diners del Pla d’Inversions s’han destinat a pagar 3 milions per la nova carretera de Premià de Dalt, amb un sobrecost per la rotonda de 400 mil euros, mig milió per l’obertura de la Gran Via cap al Palmar, entre d’altres projectes. Fa dos dies no podíem gairebé fer despesa perquè l’Estat ens va obligar a fer dos PEF (Pla Econòmic Financer) per mala planificació pressupostària, principalment per contenir la despesa molt de temps i gastar grans quantitats de diners amb finalitats electoralistes. Teníem 4 milions de romanent que no era possible utilitzar per aquest motiu. Ara, només és possible mobilitzar-los per l’excepcionalitat de la pandèmia. No volem caure un altre cop en despeses mal planificades. El govern no pot prendre decisions d’aquesta manera sense una bona planificació de les necessitats i els moments, ni pot prometre que ho farà quan no té la capacitat de fer-ho sense consens. És injust per la ciutadania.
Què esperem?
Des de Crida Premianenca, demanem a l’alcalde i a la nova regidora d’ensenyament que reactivin o finalitzin de manera transparent els treballs que en el marc del CEM es van engegar fa més d’un any, per disposar d’un pronòstic de mapa escolar fruit del consens polític i de la comunitat educativa. Cal detallar, quines seran les línies vermelles amb les que qualsevol govern local, dels propers anys, anirà a negociar amb el departament d’educació. Cal detallar si volem explotar al màxim la possibilitat de crear més d’un institut escola, si aquest fet comportarà la necessitat de consensuar la pèrdua d’alguna línia concertada o pública. Cal detallar que bloquejarem qualsevol intent de tancament, fusió o integració de cap centre educatiu públic sense l’acord d’ambdues comunitats educatives implicades. Cal detallar on situarem, i en quin termini podrem crear una segona bressol, molt necessària. Cal detallar de quina manera volem tenir major control en la gestió de la preinscripció i matrícula viva, a través d’una oficina municipal d’escolarització (OME), compartida entre Ajuntament i Departament per lluitar de manera més eficaç contra la segregació escolar i els nivells de complexitat educativa. I, cal detallar, també, la necessitat de disposar d’una estructura picopedagògica local per donar suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials en centres públics i concertats.
Prevista trobada amb el Departament
El passat 7 de gener rebíem una oportuna convocatòria de reunió telemàtica entre els SSTT d’Educació al Maresme, l’equip de govern i portaveus dels grups municipals i tècnics de l’Ajuntament, la direcció de l’escola i la seva AFA. Una trobada, prevista pel proper 14 de gener, que considerem molt necessària i que esperem suposi l’inici d’una nova manera de fer les coses.
En definitiva, resta molta feina a fer, que el que menys necessita són individualitats, frivolitats i anuncis fets com regals, i sí, més transparència política i social, perquè l’educació pública i la lluita per a les igualtats socials del municipi s’ho mereixen. En aquesta darrera línea ens hi trobarem amb els braços oberts i amb ganes de treballar.