Una any més molts ajuntaments de CAT, i també el de Premià de Mar, no s’ho han pensat ni un moment a tornar a utilitzar l’enllumenat de Nadal com a suposat reclam perquè veïnes i veïns consumim en els comerços del municipi. Però, a banda de la gran contradicció que suposa continuar malbaratant energia durant aquestes festes davant l’emergència climàtica contra la que, suposadament, lluitem amb diferents mesures locals durant l’any, des de CRIDA Premianenca ens preguntem si l’equip de govern de JUNTS i PSC realment té interès en defensar el comerç local i de proximitat.
Malauradament les polítiques neoliberals dels governs sociovergents que Premià de Mar ha patit en els darrers 16 anys de la mà d’alcaldes com Buch, Méndez i ara Navarro, només han servit per multiplicar el nombre de supermercats i fer una aposta clara per dinamitzar comercialment el port, incentivant així traslladar el consum local fora del centre del municipi. Una trajectòria nefasta que ha construït un Premià de Mar que fomenta el consumisme ciutadà en grans àrees comercials o supermercats -aquí o a localitats veïnes- abans que prioritzar i incentivar el comerç de proximitat i qualitat.
Des de Crida estem molt disconformes en l’aposta comercial del govern de JUNTS i PSC centrada en dinamitzar el port, mentres abandona el petit comerç de Premià de Mar. La situació del petit comerç local és molt vulnerable. Només cal fer una volta pels carrers comercials del municipi per veure diversos locals amb cartells de traspàs en un moment de l’any on caldria veure vida i activitat arreu.
No hi ha dubte que el consum en grans plataformes i grans àrees comercials ha guanyat el control del que consumim. Tot i, cal dir-ho, l’esforç que fan moltes famílies premianenques de mostrar fidelització al Mercat de Sant Joan, als comerços i petites empreses del municipi. Però la realitat és que els amazons i els grans centres comercials tornaran a fer el seu gran estiu aquest desembre a base d’inundar-nos amb grans campanyes que promouen el consum impulsiu. És precisament contra tot això que l’Ajuntament de Premià de Mar ha d’abocar recursos i imaginació.
Crida Premianenca no defensem el comerç local o de proximitat perquè sí. El comerç local vertebra els pobles i ciutats i crea llocs de feina al territori.
Cal fer un Pla de Desenvolupament Econòmic Local Participatiu que marqui prioritats, fruit de la participació i el consens amb tots els actors implicats. Necessitem crear un Consell Municipal d’Economia, format per persones expertes, entitats de comerços i representants de les diverses formacions polítiques, que puguin col·laborar en el seguiment i aplicació d’aquest Pla de Desenvolupament Econòmic per escanejar tendències, oportunitats i línies de finançament. Finalment, necessitem crear un equipament de referència per a les polítiques de promoció econòmica, on tots els i les emprenedores puguin adreçar-se i trobar suport. No té cap sentit tenir un departament de promoció econòmica si els emprenedors i comerciant senten que tot són traves i dificultats, l’Ajuntament ha de ser un facilitador no un pal a la roda!
Tenim molts reptes de futur i el comerç local ha d’afrontar-los amb suport de l’administració. Cal destinar recursos d’ajuda a la contractació i a l’assessoria comercial. Cal apostar per la desestacionalització de les compres i impulsar projectes de mercat al carrer de manera estable durant tot l’any. L’ajuntament ha d’engegar urgentment un viver de comerços per a projectes que s’estan iniciant, oferint locals a baix cost de lloguer en zones d’àmplia demanda.
I més enllà d’això, com a poble hem de trobar solucions al gran repte que implica la venda online, els comerços locals també se’n poden beneficiar però només si treballem plegats i oferim suport des de l’Ajuntament. En aquest cas cal ser imaginatiu i pensar en possibilitats com, per exemple, crear una plataforma de missatgeria de proximitat per fer arribar les comandes als veïns i veïnes. Cal atraure a públic jove i famílies amb poc temps a les botigues de sempre, creant un nou públic objectiu que seguirà vinculat als comerços i consumint al municipi.
Amb tot això, el comerç de proximitat, l’emprenedoria i el cooperativisme locals poden esdevenir motors de canvi social per construir un Premià de Mar més actiu, més cohesionat i més just per a tothom.
En definitiva, insistim que l’enllumenat nadalenc és com un breu miratge en un desert, un desert comercial en el que mensualment abaixen la persiana molts somnis de veïnes i veïns. Des de l’Ajuntament cal fer feina efectiva tot l’any en matèria d’impuls i solidesa del comerç local, del comerç de qualitat, del producte ecològic i de proximitat, de l’associacionisme i del cooperativisme, del foment de l’emprenedoria. Menys enllumenat i més polítiques efectives que donin solidesa a l’activitat econòmica premianenca els 365 dies de l’any.