Manifest de la Plataforma Premià per l’Escola Pública

La plataforma en defensa de l’escola pública de Premià de Mar, que agrupa totes les etapes educatives que s’imparteixen al municipi: Bressol, Primària, Secundària Obligatòria, Postobligatòria i Formació d’Adults.
DENUNCIA que l’escola pública està patint greument les retallades que afecten a les polítiques educatives i socials del nostre país. Aquestes retallades vulneren els nostres drets i posen en perill la igualtat d’oportunitats, la cohesió social i, per tant, el futur dels nostres fills i filles.
En aquests moments de crisi global i en front de les polítiques dels governs -europeu, estatal i autonòmic- de transvasament de recursos públics cap al sector privat financer per intentar solucionar, paradoxalment, la presa de decisions irresponsables i polítiques equivocades.
REAFIRMA el seu compromís amb l’escola pública, la seva qualitat i el seu paper imprescindible i cabdal del nostre estat de benestar i en el futur del sistema educatiu de Catalunya.
CONSIDERA irrenunciable el manteniment d’uns serveis públics d’educació de qualitat, però també de sanitat i socials per a tots els habitants de Catalunya.
DEFENSA un model d’escola pública inclusiva, catalana, fonamentat en els principis de qualitat, gratuïtat, proximitat, equitat, laïcitat, coeducació i participació. L’escola i el sistema educatiu han de ser un instrument d’igualtat d’oportunitats per a tots els infants que viuen a Catalunya.
LLUITARÀ en contra de les mesures de governs i administracions públiques que afectin a la qualitat de l’educació pública, erosionin el seu funcionament i afectin als drets fonamentals dels nostres infants.
PER TOT AIXÒ:
1. RECLAMEM al Govern de la Generalitat que respecti el Pacte Nacional per l’Educació signat el 2006 i que doni compliment a la Disposició Final Segona de la Llei d’Educació de Catalunya, que imposa “incrementar progressivament els recursos econòmics destinats al sistema educatiu i, prenent com a referència els països europeus que excel·leixen en educació , ha de situar progressivament durant els propers vuits anys la despesa educativa a l’entorn, com a mínim, del 6% del producte interior brut”.
2. DEMANEM un sistema i una planificació educativa on l’escola pública sigui l’eix vertebrador, capaç d’adaptar-se als canvis demogràfics, sociològics i culturals de la nostra societat. Només l’escola pública garanteix que tots els nens i nenes, amb independència de la capacitat econòmica de la seva família, puguin tenir accés a una educació de qualitat que els permeti desenvolupar-se com a persones lliures i ciutadans crítics. EXIGIM una oferta suficient de places escolars públiques a tot el país, l’oferta pública ha de ser majoritària.
3. EXPRESSEM la nostra preocupació davant un canvi de percepció de l’escola bressol pública com una font de problemes econòmics i no com una inversió de futur. La reducció en el pressupost de la Generalitat per a escola bressol i el retard en el pagament de la part corresponent a la Generalitat cap a les administracions municipals posen en greu perill moltes escoles. Estem en contra dels augments indiscriminats de quotes com a solució a tots els mals. L’administració té la responsabilitat de mantenir els serveis públics. S’han d’impulsar mesures per assolir la completa gratuïtat en els nivells obligatoris.
4. VOLEM un sistema de concerts transparent. URGEIX la revisió dels concerts educatius vigents. NO PODEM SEGUIR mantenint amb diners públics de tots escoles d’elit a les quals només hi poden anar uns quants. EXIGIM que tots els centres sufragats amb diners públics tinguin els mateixos drets i les mateixes obligacions, derivades únicament de la seva funció social i no dels seus possibles beneficis econòmics. Les famílies són les que han de triar escoles i no com passa en alguns llocs on les escoles trien les famílies. Cap projecte de direcció ni de centre pot passar per sobre dels objectius d’una política educativa basada en principis d’igualtat i de servei públic.
5. EXIGIM una escolarització equilibrada que eviti la segregació escolar. La segregació dificulta l’èxit escolar dels sectors socials més vulnerables i alimenta la fractura social. La composició social dels centres públics i concertats ha de ser similar a la del barri on estan situats i tots els centres de la zona han de ser corresponsables. L’administració ha de dotar de recursos suficients als centres que, per la seva ubicació, són receptors d’alumnat amb més dificultats educatives o major vulnerabilitat social.
6. DEMANEM que l’èxit escolar i la lluita contra l’abandonament prematur dels estudis sigui prioritària i no pura retòrica. Hem de valorar la feina feta a l’escola i mantenir les accions que donen bon resultat.
7. LLUITAREM en contra de polítiques que es basin en l’existència d’un alumnat de “primera” i un alumnat de “segona”. VOLEM una escola de proximitat, inclusiva i preparada per atendre la diversitat. Les escoles públiques han de ser les escoles de referència i han de comptar amb els millors professionals. L’èxit escolar és l’objectiu fonamental de tota la societat i tot el treball que es fa contra l’abandonament prematur dels estudis és estratègic pel nostre futur com a país. El centre del debat pedagògic ha de ser l’interès dels alumnes.
8. RECLAMEM per l’educació prioritat en la despesa pública perquè és una de les claus per la superació de la crisi. S’han de realitzar les construccions i reformes pendents a tot Catalunya, especialment les d’aquells centres que actualment ocupen instal·lacions en barracons. EXIGIM l’elaboració d’un calendari d’actuacions que impedeixi que aquestes instal·lacions provisionals es mantinguin per un període superior a 3 anys. No s’hi val tancar centres per tal d’eliminar barracons. El que s’ha de fer és crear escoles, no encabir alumnes. Els nens no són sardines. CAL TAMBÉ fer un bon manteniment dels centres. Ens oposarem de forma clara a tota mena de polítiques de tancament de centres amb finalitats d’estalvi, d’afavorir altres centres o basades en estudis demogràfics poc fiables.
9. DEMANEM polítiques destinades a augmentar la motivació, la valoració social, les capacitats i habilitats dels nostres docents i de tots els professionals que treballen als nostres centres educatius públics i que, dia a dia, ajuden a créixer els nostres infants. Els centres han de comptar amb plantilles suficients i estables que s’ajustin a les necessitats dels centres. I s’han de cobrir les baixes amb rapidesa, per tal de garantir el bon funcionament del centre i evitar canvis en el ritme d’estudi.
10. ANIMEM a tota la comunitat educativa, i especialment a famílies i docents, a fer un esforç d’actuació conjunta, establint espais on poder decidir de manera unitària les prioritats i les estratègies en defensa de l’escola pública.
Hem de concentrar energies en allò que ens uneix: la defensa de l’escola pública com a garantia de futur per als nostres fills i pel futur del país.

L’EDUCACIÓ NO ÉS UN NEGOCI
L’EDUCACIÓ ÉS UN DRET FONAMENTAL DE TOTS NOSALTRES I ESPECIALMENT DELS NOSTRES INFANTS
DES DE LA PLATAFORMA DEFENSAREM AQUEST DRET I L’ESCOLA PÚBLICA QUE TENIM AMB TOTES LES NOSTRES FORCES

Premià de Mar, 18 de febrer de 2014
Extracte del manifest FAPAC, març 2012, Girona

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.