Com hauria de ser l’estiu d’infants i jovent a Premià per combatre les desigualtats que hagi pogut generar o accentuar el confinament pel COVID-19?

Crida proposa treballar amb tots els agents educatius, entitats de lleure, cultura, música, art i esport un estiu educador per totes.

La situació d’emergència sanitària actual ha obligat a tancar els edificis escolars del país, des de divendres 13 de març, i al fet que el curs hagi continuat de manera telemàtica. Deixant nens i nenes i adolescents gairebé tres mesos de calendari escolar en confinament a les seves cases.

Entre els objectius del sistema educatiu, garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats és la seva màxima prioritat, per això aquest confinament, tot i la gran feina que s’està fent per part de les famílies i els i les docents des del seu també confinament, ha fet augmentar els riscos que planen sobre infants i adolescents.

Per una part, tot i el gran compromís per part dels centres educatius i de molts altres agents educatius, en oferir eines i activitats (artístiques, culturals, musicals, acadèmiques o d’oci) per pal·liar aquesta situació, aquests esforços no poden arribar a tothom ni alleugereixen les dificultats en determinades circumstàncies.

Per donar-li continuïtat al curs escolar i enfrontar la crisi sanitària, no tots els infants i adolescents tenen ni les mateixes circumstàncies familiars (disponibilitat de les persones adultes que els acompanyen i que vetllen per la seva integritat física i emocional, persones malaltes a casa o en situació de dependència, pèrdues de familiars, precarietat, malestars psicològics) ni el mateix accés a internet, ordinadors, materials de treball, espais de joc, de treball i de relaxació.

Per altra part, sabem que els períodes prolongats de no assistència a l’escola agreugen les bretxes educatives i l’exclusió social. La recerca ens ha demostrat que les vacances d’estiu no afecten a tot l’alumnat per igual, sinó que deturen el ritme d’aprenentatge i la seva socialització entre els grups més vulnerables, que no tenen accés a les mateixes activitats de lleure ni als recursos que els altres. Parlem d’estils de socialització diferents i de possibilitats desiguals d’accedir a determinats recursos extraescolars i de lleure de perfil pedagògic i d’enriquiment educatiu.

Per aquests motius, el que cada any és una evidència, que a l’estiu cal una oferta de lleure de qualitat i que aquesta no ha de discriminar el seu accés per motius econòmics o de qualsevol altra mena, aquest estiu és d’una emergència imperant.

Existeix un consens en la comunitat educativa i en les entitats vinculades al món educatiu en afirmar que les desigualtats al setembre seran encara més grans i en recomanar fer un pla de xoc potent d’estiu enriquit per infants i famílies.

Tots aquests sectors reclamen proveir d’una oferta gratuïta i de qualitat d’escoles o programes d’estiu arreu del territori, amb la participació dels agents locals i comunitaris, comptant amb professionals de l’educació i donant totes les facilitats perquè no s’exclogui cap infant ni adolescent per qüestions econòmiques ni de cap altra mena, de forma que es garanteixi un estiu inclusiu.

A aquesta aposta s’ha sumat el Departament d’Educació, coincidint amb el Ministeri d’Educació de l’Estat, que ha anunciat la col·laboració amb les responsables d’infància i joventut per potenciar aquests tipus de propostes per aquest estiu, amb casals i beques d’accés.

Per tot això pensem que és important que a Premià de Mar comencem ja a plantejar actuacions per aquest estiu, tant al mes de juliol com a l’agost, en clau comunitària, per desenvolupar unes propostes de lleure educatiu de qualitat i augmentar les beques d’estiu per igualar l’accés.

Però com pensem ha de ser aquest estiu educador  a Premià de Mar? 

Creiem que s’ha de treballar amb la resta d’agents educatius i responsables polítiques, per això hem començat per presentar aquesta proposta per iniciar aquest treball. Des de Crida no pensem en espais academicistes que busquin recuperar continguts concrets, si no en espais que ajudin a recuperar la connexió amb la cultura i l’art, l’esport i la natura, sempre que les recomanacions sanitàries ho facin possible. Cal treballar per donar suport i enriquir els espais de lleure existents al poble, i augmentar-ne l’oferta, creant activitats noves per tota la població amb el suport dels equipaments i el teixit associatiu municipal.

Creiem que aquestes propostes han de tenir 3 eixos principals:

1.- La cura del benestar emocional i psicològic dels infants i adolescents, tenint present el context actual i les diferents emocions que genera: pors, nervis, tristesa, incertesa…

2.- L’enriquiment personal i educatiu.

3.- El treball per reforçar la cohesió social i combatre l’exclusió social.

Per tant són imprescindibles mobilitzar el personal adient i qualificat i dotar de recursos complementaris perquè siguin gratuïtes a ser possible i si no que tinguin com beques per a les activitats i beques menjadors.

Per això proposem generar un grup de treball mixt, amb entitats socials, representants dels centres educatius, dels Serveis Socials, Salut i entitats del món del lleure per dissenyar activitats (esportives, culturals, musicals, de lleure, etc.). Amb la voluntat de detectar casos de risc d’exclusió social i prioritaris, i treballar una proposta d’estiu educador i inclusiu a Premià. En col·laboració amb el Departament d’Educació, Diputació de Barcelona i altres instàncies pertinents que s’impliquin en la proposta.

La proposta ha de tenir la voluntat de garantir durant els mesos de juliol i agost que hi hagi estades, casals, colònies, campaments en espais naturals i d’altres activitats de lleure educatiu. Que totes les activitats emmarcades dins d’aquesta proposta siguin gratuïtes o amb un sistema de beques ampli que pugui garantir l’accés a totes les famílies, posant el focus en aquelles amb major necessitat.

Volem que aquestes iniciatives tinguin els recursos per ser vertaderament inclusives, que treballin les emocions tenint en compte el context actual. i amb contingut educatiu i que comptin amb el personal necessari per dur-les a terme i especialitzat en el lleure.

Pensem que per aquest estiu ha d’haver-hi la possibilitat que es facin servir els espais dels centres educatius, però de manera combinada amb activitats a espais de natura, campaments, equipaments esportius o altres espais a l’aire lliure del poble, sempre respectant recomanacions sanitàries. 

Hem portat la proposta per ser treballada conjuntament amb totes les forces polítiques del poble, esperem que pugui tirar endavant per convidar a tots els agents educatius i entitats a implicar-se en aquesta acció. Només juntes combatem les desigualtats i creem una experiència educativa de la qual podem aprendre per altres anys.

2 thoughts on “Com hauria de ser l’estiu d’infants i jovent a Premià per combatre les desigualtats que hagi pogut generar o accentuar el confinament pel COVID-19?

Respon a Sara Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada